Miksi urheilija on olemassa?

Harvat urheilijat pohtivat oman urheilemisen merkitystä ja missiota. Monestakin syystä sen pohdintaan tulisi uhrata aikaa. Urheilemisen merkityksen ymmärtäminen on tärkeää oman ansaintalogiikan synnyn ja siten myös ammatillisen turvan näkökulmasta.

Urheilijan olemassaolon perustelu yleisesti

Urheilijan olemassaolon perustelun eli perustehtävän/mission ymmärtäminen on lähtökohta tunnistettavuudelle ja kiinnostavuudelle huomiotaloudessa. Urheilun muodostama kiinnostavuus tuottaa seuraajaihmisessä viihtyvyyttä, joka saa voimaan hyvin tai ainakin paremmin. Urheilu on viihdettä ja tuottaa siten hyvinvointia.

Kilpaurheilua ei taas ole olemassa ilman kiinnostuneita. Urheilijankin tulee olla kiinnostunut kilpailemisesta, koska urheilija synnyttää kilpailun. Jos Urheilija perustelee olemassaolonsa vain itselle, se on harrastus, koska itselleen urheileminen ei synnytä muiden kiinnostusta (edes muiden kilpailijoiden) eikä vaihdantaa. Urheilijan taloudellinen arvo konkretisoituu vaihdannan yhteydessä ja silloin voi syntyä ammattilaisuutta.

Yleisesti urheilijan olemassaolon voi perustella kiinnostuksen, viihteen ja hyvinvoinnin lisäämisellä.  Arvoa on pelkästään se, että kilpailu/peli järjestetään urheilijoilla ja se saavuttaa kiinnostuneet. Urheilijan tuottaman vaihdannan arvo eli ydinpalvelu ”hinnoitellaan” joskus startti-/palkintorahalla tai palkalla, mutta useimmiten yksilöurheilijalle kolmannen osapuolen mainossopimuksilla. Kolmannelle osapuolelle kilpailun kiinnostavuus/näkyvyys on huomiotalouden arvotekijä.

Urheilijan olemassaolon perustelu yksilöllisesti

Yleisesti urheilijan olemassaolo on kiinnostavan ja viihdyttävän kilpailun synnyttäminen, mutta urheilijan kannattaa yksilöllisesti miettiä olemassaolon perustelu itselleen. Miten juuri sinä ”puhuttelet” isoa yleisöä? Miten luot tunnistettavuutta, erottumista ja sen myötä lisää kiinnostusta? Joku uskottava tarkoitus, jolla motivoit ympäristöä kiinnostumaan juuri sinusta? Jos urheilija ei erotu ja tarjoaa samaa kuin muut, niin on sattumaa, saako hän kaupallista yhteistyötä. Vastaus ei ole perinteiset liikeidean komponentit: mitä, miten, kenelle? Vastaus pitäisi löytää kysymykseen miksi?

Jokainen ihminen on erilainen, mutta huomiotaloudessa kiinnostus kasvaa, jos urheilijan erilaisuus tunnistetaan laajasti. Usein urheilijat eivät itsekään tunnista miten he ”puhuttelevat” yleisöä ja lisäävät kiinnostusta.

Kiinnostusta lisää, kun urheilija kommunikoi ja käy vuoropuhelua yhteiskunnan kanssa eri teemoilla. Edellisessä blogissani nostin esille Lucas Braathenin, jonka hallittu erilaisuus ja vuoropuhelu ovat laajasti tunnistettuja ja ne kiinnostavat. Kiinnostusta lisää myös se, kun ei kommunikoi ollenkaan. Yksinkertaisin ja perinteisin tapa lisätä kiinnostusta on aloittaa olemaan maailman paras, mutta sen vaikeuden, rajallisuuden ja kalleudenhan me ymmärrämme. Tapoja erottua ja luoda kiinnostusta on lukuisia.

Itseään maailman parhaaksi siivoojaksi tituleeraava Auri Kananen on erinomainen esimerkki urheilijalle olemassaolon perusteluksi. Kananen siivoaa ihmisten koteja ilmaiseksi. Siistiminen on yhtä yleisesti ymmärretty asia kuin urheileminen. Auri Kananen haluaa kuitenkin erottua ja perustella olemassaolonsa koko maailmalle siten, että ”siivoaminen on mukavaa”. Hänellä on 15 miljoonaa seuraajaa ja yrityksellä yli miljoonan euron liikevaihto. Kuten useimmat urheilijat, hän luo viihtyvyyttä ja kolmas osapuoli ostaa yritykseltä kaupallista mainosnäkyvyyttä.

Monet yritykset ovat tietyllä toimialalla hyvin samankaltaisia aivan kuten urheilijat keskenään. Tiedämme urheilujalkineiden, pankkien, ruokakauppojen ja vakuutusyhtiöiden toiminnan. Siitä huolimatta yritykset perustelevat olemassaolonsa yksilöllisesti kuten ”To bring inspiration to every athlete* in the world.” (*If you have a body, you are an athlete) tai Elämänturvaa.

Kuvassa vasemmalta Otto Invenius, Jyrki Louhi ja Mustafe Muuse. Kuva: Lauri Vuorinen

Sport Fund -urheilija Otto Inveniuksen olemassaolon perustelu

 ”Here to Inspire!” Se on upea missio ja lauseke. Otto Inveniuksen oma tarina lapsireuman kanssa ja nykyinen tapa urheilla ammatikseen ovat todellakin inspiroivia ja kiinnostavia. Otto on sympaattinen kaveri, joka puhuttelee faneja, on oivallinen markkinointiyhteistyökumppani ja todella merkittävä urheilija lajille, sen kilpailutapahtumille ja niiden järjestäjille, sekä ampumahiihtoliitolle ja sen yhteistyökumppaneille. ”Here to inspire” luo pohjaa myös Oton visiolle, suunnitelmille ja urheilulliselle menestymiselle.

Edellinen
Edellinen

Urheilijayrittäjyydellä identiteettiä ja muutosta

Seuraava
Seuraava

Olipa kerran urheiluraha