Olipa kerran urheiluraha

Ihmisten keskinäinen kilvoittelu on ikuinen ilmiö. Se on luontaista eikä häviä evoluutiossa. Ihmisellä on tarve kokea pystyvyyttä jossain asiassa ja yksinkertainen tapa löytää eroja muihin ihmisiin on kilpaileminen.

Kaupallisten urheilumarkkinoiden rahavirrat muodostuvat huomiotaloudessa, Attention Economy. Sitä voidaan kutsua myös nimellä kiinnostustalous. Ihmisten huomio/kiinnostus on kaikkein tärkein ja arvokkain omaisuusluokka urheilussa. Se ohjaa rahavirtoja. Ihmisen kiinnostus ja huomion suuntaaminen ovat riippuvaisia ajasta. Toisin kuin rahaa, niin käytännössä huomioresurssia on yhtä paljon tietyllä hetkellä kaikilla ihmisillä. Urheiluliike-elämässä sanotaan usein, että kilpaillaan ihmisten ajasta. Tarkemmin sanottuna urheilu kilpailee ihmisten huomiosta.

Urheilurahan kiertokulun alkupisteessä ovat urheilijat, joukkueet, seurat, kilpailut ja liigat, jotka tavoittavat toiminnallaan seuraajien huomion. Mitä enemmän kiinnostusta tapahtumien ja kilpailuiden sisältö tavoittaa, sitä enemmän kasvaa urheilijoiden, seurojen ja liigojen fanimäärä ja median viestintä. Tämän myötä brändinäkyvyys vahvistuu. Näkyvyys taas tuottaa kasvavan mainosarvon myötä kaupallista yhteistyötä, sekä uutta rahaa urheilijoille, seuroille ja liigoille. Pääomien kasvun ansiosta urheilusisällön toteuttajista tulee entistä näkyvämpiä ja arvokkaampia.

Erotu tai kuole (harrasta)

Huomiotaloudessa on tärkeää erottua. Jotta rahaa voidaan ansaita, niin on erotuttava muista. Erottuminen herättää ihmisten huomion ja kiinnostuksen. Urheilu on ollut luonnostaan kiinnostavaa jo antiikin ajoista, koska ihmisen on helppo tunnistaa eroja toisten ihmisten välillä ja itseensä. Urheilijoiden keskinäinen ero ratkaistaan melko yksinkertaisilla menetelmillä kuten senteillä, sekunneilla, tehoilla, maalien lukumäärillä tai esteettisillä asioilla. On erilaista arvioida matemaattista, taloudellista, poliittista tai historiallista osaamista.

Urheilija voi saada huomion ja erottua myös omalla brändillään. Jokaisella meistä on brändi. Se on ihmisten luoma mielikuva sinusta ja se muodostuu vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa. Henkilöbrändi syntyy persoonasta, omasta osaamisesta ja erottuvasta tarinasta. Urheilijoiden henkilöbrändit kiinnostavat sidosryhmiä, usein jopa enemmän kuin itse tulokset. Jokainen ihminen on ainutlaatuinen ja brändin hallinnalla on helpompi tehdä tasaisempaa kiinnostavuutta kuin pelkällä menestymisellä. Luonnollinen ja aito brändi kiinnostaa kaikkein eniten, mutta aitouttakin voi hallita. Yksi maailman tunnetuimmista ja mielenkiintoisimmista alppihiihtäjistä on Lucas ”Pinheiro” Braathen. Lucas on nuori pujottelun maailmancupin voittaja, mutta hän erottuu myös poikkeuksellisella brändillä. Hän kantaa ideologiaa I DO ME. Se tarkoittaa sitä, että hän luo omaa tarinaansa, asettaa omat tavoitteensa ja seuraa omia kiinnostuksen kohteita sen mukaan mikä on itselle tärkeää ja vastuullista kuten vähävaraisten nuorten urheilijoiden auttaminen säätiönsä Luci Foundation kautta. Hän luottaa omaan ”juttuun”. Hän elää todellakin brändinsä mukaisesti ja tekee päättäväisiä ratkaisuja ja ilmaisee itseään rohkeasti mm, muodin saralla. Vuosi sitten hän lopetti urheilun pujottelun maailmancupin voittajana, kyllästyttyään vääntöön immateriaalioikeuksien käytöstä Norjan liiton kanssa. Saattoi huomaamattaan edistää rohkeudellaan urheilijoiden oikeuksia tulevaisuudessa, vaikka mielipiteet jakautuivatkin. Nyt hän tekee paluun kaksoiskansalaisena Brasilian lipun alla. Taustalla saattaa olla loistavaa strategiaa? Kukin pohtikoon mielessään.

Ymmärrä ja hallitse

Huomiotalouden rahavirrat eivät ole status quo. Valveutuneet investoinnit ja suunnitelmat voivat muuttaa kiinnostuksen kohteita. Markkinoinnin ja viestinnän osaajat pystyvät erilaisilla median alustoilla lisätä ihmisten mielenkiintoa tiettyyn suuntaan. Ennen kaikkea urheilija itse voi kiihdyttää omaa kiinnostavuuttaan brändin hallinnalla. Huomiotalouden ymmärtäminen ja hallinta ovat olennaisen tärkeitä taloudellisen toiminnan onnistumisessa, koska huipulle pyrkivä urheilija tarvitsee rahaa ennen kuin tulokset ovat parhaita.

Edellinen
Edellinen

Miksi urheilija on olemassa?